
Spelbolag spenderade 3,7 miljarder kronor på spelreklam under 2020 vilket innebär en fortsatt nedgång sedan toppnoteringen 2018 då drygt 7 miljarder kronor investerades i spelreklam från spelbolagen.
Från och med 2019 när den nya spelregleringen trädde i kraft har alltså spelreklamen i spenderade kronor mätt minskat kraftigt. Enligt spellagen ska spel marknadsföras måttfullt, inte vända sig till personer under 18 år och heller inte riktas mot personer som valt att stänga av sig från spel via Spelpaus.se. Det är heller inte tillåtet att erbjuda bonusar utöver de 100 kronor som får erbjudas till nya kunder.
Enligt en studie från Swelogs (Swedish longitudinal gambling study) påverkas personer med spelproblem i högre grad av spelreklam än andra, och det så klart på ett negativt sätt. Däremot är det svårt att påvisa att spelreklamen i det stora hela har någon större påverkan vad gäller spelproblem generellt. Det finns dock en risk att spelreklam kan leda till en normalisering av spel som kan öka spelandet och spelproblemen på sikt.
Läs mer om spelreklam och marknadsföring hos Folkhälsomyndigheten på denna länk.